Îmbunătăţirea legii 248/2015 prin legea 49/2020

Spot TV (sept – nov 2020): campanie informare Legea 248/2015 – tichete sociale pentru grădiniță.

Spot TV (mai-iunie 2019): campanie informare Legea 248/2015 – tichete sociale pentru grădiniță

Spot TV (sept.-oct.2019): importanță educație timpurie – Zi de zi la grădiniță

Pe 17 aprilie 2020 a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 49/16.04.2020. Aceasta aduce îmbunătățiri Legii 248/2015 care oferă tichete sociale de grădiniță, condiționate de prezență, pentru stimularea frecvenței regulate a copiilor din familii sărace și prevenirea abandonului școlar. Modificările, care însumează recomandările Reality Check, sunt:

  1. Schimbarea condițiilor de eligibilitate – de la 284 lei venit maxim pe lună pe membru de familie (în prezent), la toți copiii înscriși la grădiniță din familiile care beneficiază de alocație pentru susținerea familiei, de la 1 ianuarie 2021. Acest lucru crește pragul de eligibilitate la 530 lei/lună pe membru de familie (aproximativ 100.000 de copii pot beneficia de această lege);
  2. Eliminarea cererii – simplificare administrativă prin care stimulentul se acordă din oficiu copiilor din familii beneficiare de alocație pentru susținerea familiei, iar părinții nu mai trebuie să depună încă un dosar la primărie;
  3. Mărirea cuantumului tichetului social – de la 50 la 100 de lei pe copil pe lună, pentru a îi crește utilitatea, având în vedere faptul că suma de 50 de lei a fost propusă în 2010 și era prea mică pentru ca părinții să poată acoperi din ea cheltuielile legate de grădiniță;
  4. Introducerea responsabilității primarilor și directorilor de grădinițe de a organiza campanii de informare și înscriere în program, de două ori pe an.

 

În februarie 2019, cu ajutorul The Alex Fund, am demarat un proces amplu de îmbunătățire a legii 248/2015. La baza acestui proces au stat rezultatele din 2018 ale unei evaluări riguroase a modului în care se aplică legea și a multor consultări cu profesori, asistenți sociali, primari, reprezentanți ai autorităților județene, ai Ministerului Muncii și ai Ministerului Educației. Am aflat că printre obstacole sunt dificultatea părinților foarte săraci și lipsiți de educație de a face cerere pentru a beneficia de lege (fie nu înțeleg ce trebuie să facă să aplice, fie li se pare prea dificil sau scump să obțină documentele necesare – cum ar fi dovezi ale venitului familiei care trebuie ridicate de la administrațiile fiscale din orașe aflate la distanțe mari de satele unde locuiesc), neînțelegeri privind metodologia (informații greșite care pot descuraja părinții să aplice), suma mică a stimulentului comparată cu costul trimiterii copiilor la grădiniță în fiecare zi, și faptul că în anumite comunități, profesorii sau asistenții sociali nu recrutează proactiv copiii pentru grădiniță și pentru înscrierea în program.

În baza informațiilor obținute, am formulat o listă de recomandări pe care am început să le prezentăm decidenților din Guvern și din Parlament. Pentru a îmbunătăți cu adevărat modul în care se aplică legea și a crește numărul copiilor care beneficiază de ea, am subliniat nevoia unui efort structurat pe trei planuri:

  1. Revizuirea și simplificarea legii și normelor metodologice cu privire la eligibilitate, la depunerea cererii și la îndeplinirea criteriilor administrative – noua lege (49/2020) cuprinde modificările necesare; urmează să lucrăm cu autorităților publice la revizuirea normelor metodologice;
  2. Derularea unei campanii naționale de informare a autorităților publice, profesorilor și părinților, cu privire la lege și la importanța educației timpurii pentru toți copiii – vom continua și în 2020 campania demarată în 2019 împreună cu Ovidiu Ro;
  3. Comunicarea clară către toți asistenții sociali, profesorii și părinții modificările cu privire la lege și implicarea autorităților publice județene în monitorizarea modului în care se aplică legea – vom relua anul acesta informările și vizitele în teren.

La baza legii care îi ajută pe cei mai săraci copii din România să meargă la grădiniță este proiectul pilot Fiecare Copil în Grădiniță al Asociației OvidiuRo, implementat în perioada 2010-2015 în 45 de comunități defavorizate. Condiționate strict de frecvența copiilor, tichetele sociale ajută părinții să acopere unele costuri de bază ale educației preșcolare: gustarea zilnică, rechizite sau o pereche de pantofi. Pentru copiii care au beneficiat de lege până acum, rata medie de prezență la grădiniță a crescut de la 65% în 2016 la 76% în 2019, ceea ce indică faptul că legea produce rezultate, odată ce copiii sunt înscriși în program. Modificările propuse au fost extrem de necesare în contextul în care în ultimii doi ani legea în forma actuală nu a ajuns decât la aproximativ jumătate dintre copiii eligibili. 

Proiectul de îmbunătățire a Legii 248/2015 și de promovare a noii legi este derulat de Asociația Reality Check în parteneriat cu Asociația OvidiuRo și cu sprijinul The Alex Fund.

Înapoi la proiecte