Îmbunătățirea aplicării Legii 248/2015

Un proiect finanțat de The Alex Fund și desfășurat în parteneriat cu OvidiuRo.

România a adoptat mai multe măsuri de stimulare a participării copiilor în sistemul de educație timpurie, pentru reducerea abandonului școlar – printre care și Legea 248/2015 privind stimularea participării în învățământul preșcolar a copiilor din familii defavorizate, prin tichete sociale de 50 de lei pe lună, condiționate de prezența regulată la grădiniță. Legea a intrat în vigoare în februarie 2016, cu fonduri alocate de la bugetul de stat. Tichetele sociale pentru grădiniță, introduse de lege, se acordă în cadrul unui program de interes național, inspirat de programul pilot Fiecare Copil în Grădiniță implementat de Asociația OvidiuRo în 45 de comunități, între 2010 și 2015.

Numărul estimat al copiilor care ar putea beneficia de această lege variază între 111,000 (2016) și 107,000 (2017). În medie, 70,000 de copii au beneficiat de lege în primul an: 2016-2017. În 2017-2018, numărul a scăzut la 46,500 de copii (de la 62% la 43% dintre copii estimați ca potențiali beneficiari). Pentru acest an școlar, datele Ministerului Educației arată că doar 33.000 de copii au fost înscriși în program până în ianuarie 2019.

În medie, între 65% și 71% dintre copiii înscriși în program au frecventat grădinița regulat – o medie foarte bună față de rata de sub 50% de dinaintea apariției legii.

În 2018, Reality Check a evaluat modul în care se aplică legea. Am aflat că printre obstacole sunt dificultatea părinților foarte săraci și lipsiți de educație de a face cerere pentru a beneficia de lege (fie nu înțeleg ce trebuie să facă să aplice, fie li se pare prea dificil sau scump să obțină documentele necesare – cum ar fi dovezi ale venitului familiei care trebuie ridicate de la administrațiile fiscale din orașe aflate la distanțe mari de satele unde locuiesc), neînțelegeri privind metodologia (informații greșite care pot descuraja părinții să aplice), suma mică a stimulentului comparată cu costul trimiterii copiilor la grădiniță în fiecare zi, și faptul că în anumite comunități, profesorii sau asistenții sociali nu recrutează proactiv copiii pentru grădiniță și pentru înscrierea în program.

În baza informațiilor obținute, am formulat o listă de recomandări pe care am început să le prezentăm decidenților din Guvern și din Parlament. Cu toate acestea, pentru a îmbunătăți cu adevărat modul în care se aplică legea și a crește numărul copiilor care beneficiază de ea, e nevoie de un efort structurat pe trei planuri:

  1. Revizuirea și simplificarea legii și normelor metodologice cu privire la eligibilitate, la depunerea cererii și la îndeplinirea criteriilor administrative;
  2. Derularea unei campanii naționale de informare a autorităților publice, profesorilor și părinților, cu privire la lege și la importanța educației timpurii pentru toți copiii.
  3. Comunicarea clară către toți asistenții sociali, profesorii și părinții modificările cu privire la lege și implicarea autorităților publice județene în monitorizarea modului în care se aplică legea.

În acest proiect, Reality Check:

  1. Coordonează lucrul cu autoritățile publice pentru revizuirea elementelor din lege și normele metodologice care împiedică aplicarea la scară largă a legii, pentru a crește impactul acesteia, și
  2. Dezvoltă, împreună cu OvidiuRo, o campanie de awareness cu privire la lege și la importanța educației timpurii, adresată autorităților publice, profesorilor, asistenților sociali și părinților.

Rezumatul raportului de evaluare al Reality Check cu privire la lege se găsește aici.

Raportul complet se găsește aici.

Înapoi la proiecte